”Dig, dig och oss” av konstnären Yvonne Nimar.
Lidköpings konsthall 7 september till 5 oktober 2024.
Läs mer om konstnären på hennes hemsida http://yvonnenimar.com
Dig, dig och oss
Städade min vind för flera år sedan och hittade gamla dagböcker och brev. De visade sig vara skrivna av gamla släktingar, vänner och kolleger från början av 1900-talet till nutid. Breven och dagböckerna berättar om personernas innersta tankar och drömmar. Utformade i en annan tid men som jag kan känna igen mig i. Texterna/breven har gett mig en inblick i deras liv, deras tankar, av misslyckanden och drömmar. I skriften finns en bit av den verkligheten som fanns för personerna. Nya tankar skapas hos mig och blir en ny historia, en ny verklighet, trots att människan inte längre är tillgänglig. Ordet i sig och texternas innehåll intresserar mig och jag har i denna utställning använt det skrivna ordet i flera av mina verk. Texten som ännu lever kvar lämnar en illusion om personens verklighet. Breven, den personliga skriftstilen och innehållet, visar på något påtagligt som ännu finns kvar. Texterna är reminiscenser av verkligheten, av något som stannat kvar. De samtalar tillsammans med mina skulpturer och överför en verklighet till en annan. Grafologiskt är breven en form av fragment av ristningar på ett tynande papper. De belyser hur människan för en dialog med sitt inre och i förhållande till andra. Det handlar också om hur vi alltjämt förhåller oss till varandra, till oss själva. Vetenskapligt är det svårt att utläsa någonting om en människas personlighet från hennes handstil. Samtidigt är det av intresse att skriften rent estetiskt är tilltalande och uttrycksfull. Det handlar om tanken att skrivna ord kan uttrycka något viktigt, utan att man läser dem. Brev och anteckningar blir delar av form och uttryck. Dagboken visar på personers intresse för att lyssna på sitt inre och att föra en dialog med sig själva. Det är berättelser om olika människors liv och deras innersta tankar som talar till mig. Texterna i den skulpturala formen skapar en ny verklighet, ett nytt liv. Breven och dagböcker från dig och dig handlar om människan/oss. Dig, dig och oss.
Yvonne Nimar
”Kommunikation är ett centralt begrepp i hennes skapande. - Hur påverkar vi varandra?
"Det har gett många uttryck i hennes konst. Hon har gjort arbeten där papper finns med i kombination med leran. Det handlar om tanken att skrivna ord kan uttrycka något viktigt utan att man läser dem. Brev och anteckningar blir delar av form och uttryck. Andra gånger kommer former av järntråd ut ur figurernas munnar eller huvuden som slutna meddelanden och outsagda tankar. Att hon arbetar i flera material och ibland blandar dem, ger nya ingångstankar och korsbefruktningar i uttrycken. Den ena tekniken och materialet tillför något till de andra, inte bara rent fysiskt utan också idémässigt. Arbetet med sten har gjort att uttrycket i lerarbetena kommit att förändras och blivit mer bestämda i formen. Hon blandar också material som lera och glas. Även materialmötena handlar förstås om kommunikation. ”
Bo Borg augusti 2024
HOMO NUBILUS MED AFRICA COLL OCH NISSE HOLMSTRÖM
LIDKÖPINGS KONSTHALL 4 MAJ - 1 JUNI 2024
MED LIV OCH LUST i en mörk tid
AMALIA ÅRFELT - SUSAN GILLHÖG
LIDKÖPINGS KONSTHALL 2 DECEMBER 2023 - 5 JANUARI 2024
Susan Gillhög
gestaltar rummet med ljus och skuggor,
som ett porträtt utifrån
vem som bor där och
vem som varit där.
Arbetar i olja och screentryck.
Amalia Årfelt
Amalia visar allehanda sorters djur,
fåglar och fiskar.
En personlig och fantasifull bildvärld
i starka färger och olika material.
”Jag skapar min egen värld,
Det känns viktigare än någonsin!”
Amalia
Amalia Årfelt
Jag är en allsidig konstnär som jobbar i skilda genrer. Förutom skulptur i olika tekniker så målar jag och gör även grafik. Mitt konstnärskap är lekfullt till uttrycket och attraherar människor i olika åldrar. Allt från barn till äldre.Jag är uppvuxen på Gotland nära till naturen och i mitt barndomshem hade vi alltid katt. Motiven i min värld består oftast av olika djur som fiskar, fåglar och insekter. Det känns fritt och fullt av möjligheter. Jag har gjort många konstgestaltningar på bland annat förskolor och skolgårdar. Min senaste konstutsmyckning var vid Magiska stigen i Strängnäs. Det är en sagostig med olika djur eller märkliga objekt att upptäcka längs vägen och inne i skogen. En enhörning ligger och vilar mellan några träd, en jätteråtta håller sin svans i munnen, en cirkushund sitter på ett podium, en pussgroda väntar på en sten och hoppas på en puss för att nämna några. Jag tycker att det innebär fler möjligheter och att man kan förhålla sig mer fri och öppen inför motivet djur. Man kan om man vill skapa sina egna varianter av arter. Det finns en rikedom i uttryck genom olika fjäderdräkter, pälsar eller fiskfjäll. Jag känner mig bekväm med temat Naturtrogen. Det är i den sfären jag befinner mig i mitt skapande. Det är kul att få ställa ut i Lidköping då jag vid ett flertal tillfällen har besökt Skaraborgstrakten och vackra Lidköping. Susan Gillhög och jag träffades på 90-talet när hon var extralärare i emaljmålning vid en kurs på Kungliga konsthögskolan i Stockholm, vi har varit vänner sedan dess. Vi är med i samma konstföreningar såsom Grafiska Sällskapet och Svenska Konstnärers förening. Min konstnärliga grundutbildning är vid Kungliga konsthögskolan.
Susan Gillhög
Jag målar mest med olja på duk men även i gouache. När jag jobbar med grafik är det mest serigrafi (screen). Vilket passar mitt måleri bäst. Jag har gjort utsmyckningar och då arbetar jag i emalj. Ett porträtt av dess omgivning och deras saker kanske ger mer än en avbildning av personen. Jag försöker ofta med färg och avbildande attribut på ett plan ge en djupare och levande skildring -personen personerna. Som gestalter finns de inte, men som avtryck. För mig har alltid ljuset skuggorna fascinerat, som både onda och goda kämpande krafter. Den världen är min egen och återspeglar mitt liv och mina upplevelser. Du som betraktare upplever dina upplevelser
CV-Amalia Årfelt. Klicka här! CV-Susan Gillhög. Klicka här!
DYMLINGAR
LIDKÖPINGS KONSTHALL 4/3 – 1/4 2023
15 medlemmar från Konstnärsföreningen Dymlingen, Jönköping.
Konstnärsföreningen Dymlingen har sin bas i Konstnärshuset Svavel på Tändsticksområdet centralt
i Jönköping. Av föreningens 24 medlemmar är det nu 15 som ställer ut i Lidköpings Konsthall.
Dymlingen bildades 1971. Medlemmarna jobbar med skilda tekniker som måleri, grafik, teckning,
skulptur, textil, foto etc. Krav för medlemskap är att man är konstnärligt verksam och besitter ett visst mått av konstnärlig kvalitet.
Utställare:
Ann-Carin Andersson
Marcus Appelberg
Maggie Elkhouri
Roland Englund
Brittmari Hagmarker
Thorulf Löfstedt
Birgitta Ramstrand Efraim
Natalia Rozmus-Esparza
Marina Sundberg
Jenny Söderlund
Lisbeth Thapper
Annette Theodoridis
Timea Vauger
Anna Wennberg
Nisse Wetterbratt
Annika Jarring och Roger Svensson, "Ostyriga Samtal".
Lidköpings Konsthall 10 september till 8 oktober.
Annika är född 1967 i Höganäs.
Roger är född 1964 i Tingsryd.
Annika gick Keramik och Glas på Konstfack 1988-1993.
Roger gick Måleri på Konstfack 1984-1989.
Bor och arbetar i byn Räveboda i Småland.
Edna Cers "Retrospektiv". En utställning över Ednas konstnärskap.
Lidköpings Konsthall 7 maj till 4 juni 2022.
Edna Cers är född i Hongkong men sedan många år bosatt i Sörbo skola, Lundsbrunn. Hon är utbildad vid Vancouver Art School och på Valand i Göteborg 1954-55. Edna är väl mest känd för sin batik men är mycket mångsidig och kommer att visa prov på både måleri, teckning och skulptur. ”Måningen är som en explosion, batiken mer som ett eftertänksamt pussel”.
Utställningen blir en retrospektiv över Ednas konstnärskap med sina många skiftande uttryck.
Hasse och Gerd Ekdahl tillsammans med Marja Ekdahl.
Målningar, vävar, glas och skulptur.
Lidköpings Konsthall 4 december till 8 januari 2022.
Hans är välkänd och uppskattad av Lidköpingsborna och har genom åren ställt ett antal gången i Lidköping. Men aldrig tillsammans med sin fru och dotter. Så denna utställning kommer att bli något alldeles extra. Missa inte vernissagedagen. Då kommer ytterligare en dotter, Poeten Lina Ekdahl, att medverka med diktläsning.
Hans Ekdahl
Något som betytt mycket för mig i mitt konstnärsliv är mötena med målarmästare Magnus Lidholm på 1940-talet. Det var i boden tvärs över staketet på De la Gardievägen. Jag var så fascinerad av hans vackra marmoreringar, boaseringar och färgade ytor och frågade farbror Magnus hur det kunde bli så fint?
-jo, ser du pöjk, det är undermålningen.
Gerd Ekdahl
Att arbeta med det direkta måleriet, bilden som föds under arbetet, där ofta omedvetna inslag vidgar resultatet. Det är grunden i mitt skapande.
Viljan att berätta och glädjen i olika material driver på. Jag har alltid sökt det mångbottnade och transparanta. Där har materialet spelat en stor roll – olika ytor av matt, blankt, tunt och tjockt i väven. När jag började arbeta med inslag av nylonvarp och plexiglas, så var det naturligt att också arbeta med brända glas.
På Lidköpings konsthall visar jag större bildvävar, mindre screentryckta glasbilder och grafik, men framförallt målningar.
Marja Ekdahl
Ett återkommande tema i mina arbeten är vår skörhet. Jag skulpterar och infogar gjutna detaljer. Som i Älgens omfamning.
Den stela människan får del av djurets ömhet och kan hitta tillbaka till sig själv i samklang med allt levande. Jag arbetar också mycket med screentryck på keramik. Utifrån egna teckningar och foton gör jag unika keramiska bilder.